Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„România va beneficia de fonduri structurale de circa 28-30 miliarde de euro din partea UE în perioada 2007-2013. 8,5 milioane de euro vor trebui cheltuiţi zilnic, inclusiv sâmbata şi duminica, după 1 ianuarie 2007. Aceste fonduri vor trebuie gestionate eficient şi trebuie să ajungă acolo unde este nevoie pentru dezvoltare, altfel există pericolul pierderii lor. Chiar dacă banii nu vor fi cheltuiţi, fiecare român va cotiza totuşi pentru suma cu care România va contribui la bugetul UE. Fondurile structurale ale UE au ca destinaţie finanţarea măsurilor de ajutor structural la nivel comunitar, în scopul promovării regiunilor cu întârzieri în dezvoltare, reconversiei zonelor afectate de declin industrial, combaterii şomajului de lungă durată, inserţiei profesionale a tinerilor şi promovării dezvoltării rurale.
Există patru tipuri de fonduri, fiecare dintre acestea acoperind un domeniu precis. Fondul European pentru Dezvoltare Regională sprijină crearea de infrastructuri, investiţiile destinate ocupării forţei de muncă, proiectele de dezvoltare locală şi de asistenţă a întreprinderilor mici.
Fondul Social European este menit să promoveze reintegrarea pe piaţa forţei de muncă a şomerilor şi a grupurilor defavorizate, în special prin finanţarea sistemelor de instruire şi a sistemelor de asistenţă la angajare. Instrumentul Financiar de Orientare a Pescuitului contribuie la adaptarea şi modernizarea acestui sector. Fondul European de Orientare şi Garantare Agricolă finanţează măsuri în vederea dezvoltării rurale şi oferă sprijin agricultorilor, în special în regiunile rămase în urmă. Bugetul total pentru România este de 28-30 miliarde de euro: Agricultură şi dezvoltare rurală – 11 miliarde de euro; Instrumente Structurale -17 miliarde de euro.”
(EurActiv)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?