Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Un cetăţean al Uniunii, deci şi un cetăţean român, poate rămâne pentru o perioadă mai mare de 3 luni pe teritoriul unui alt stat membru, dacă îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a. este angajat sau desfăşoară o activitate independentă;
b. are suficiente resurse şi asigurare medicală, astfel încât să nu devină o povară pentru serviciile sociale ale ţării în care doreşte să rezideze (nu este stabilit un cuantum minim, dar se va lua în considerare situaţia personală a cetăteanului în cauză);
c. este înscris într-o instituţie de învăţământ sau de instruire vocaţională sau este student şi are o asigurare medicală şi asigură autorităţile naţionale ale statului în care vrea să rezideze, printr-o declaraţie sau prin mijloace echivalente, că nu va deveni o povară pentru serviciile sociale ale statului în cauză;
d. este membru al familiei unui cetăţean al Uniunii, chiar dacă nu are cetăţenia unui stat membru, şi călătoreşte împreuna cu acesta, cu îndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute la punctele de mai sus.
Cetăţenilor Uniunii nu li se cere să aibă documente de rezidenţă. Totuşi, în cazul unei rezidenţe pentru o perioadă mai mare de 3 luni, statele membre pot cere cetăţenilor unui alt stat membru al Uniunii să se înregistreze la autorităţile competente într-o perioadă care nu poate fi mai mică de 3 luni de la data intrării pe teritoriul statului pe care vor să rezideze pentru o perioadă mai mare de 3 luni.”
(art. 7-15 din Directiva 2004/3 8/CE din Ghidul cetăţeanului român în UE)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?