Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Scriitorul postmodern scrie într-o epocă în care mass-media produce propria cultură, o cultură în care realul nu poate fi deosebit de imaginar, adevărul de ficţiune. O cultură a simulacrului, repet formula. O cultură – în cea mai mare parte – de consum, o cultură a imaginii înghiţită a doua zi de alt rând de imagini.
Cum se descurcă în aceste condiţii creatorul veritabil, acela care mizează pe scriitură sau pe imaginea plastică? Şansa lui este să prezinte obiectiv şi inspirat relaţia dintre individ şi cultura simulacrului şi să vorbească despre ceea ce mass-media provoaca în el, îl falsifică sau îl face să reflecteze sceptic la aceste comodităţi care i-au invadat spaţiul de securitate. O posibilitate!
Alta ar fi ca artistul să folosească în interesul operei sale facilităţile mass-media şi imensa lor forţă de penetraţie. De pildă, „să treacă opera” (aşa zic managerii culturii actuale) la televiziune, să provoace publicul, să-i stârneasca interesul şi să-i tulbure comodităţile.
Mulţi spun că, dacă o carte nu trece la televizor, nu există. Nu este, totuşi, sigur că, dacă o carte este prezentată la televizor, va ajunge la destinatarul ei (cititorul). Chestiune imprecisă, traseu complicat. Indiscutabil este doar faptul că mass-media e pentru scriitor un concurent pe care el, scriitorul, trebuie să-l transforme într-un aliat. Altminteri, concurenţa îl va zdrobi pur şi simplu. Deja i-a luat cea mai mare parte dintre cititori.”
(Eugen Simion, articolul Post-Postmodernismul, 1998)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?