Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Analiza regimurilor comuniste nu a recurs până acum la utilizarea sistematică a categoriei de persecuţie […] avem de-a face, în cazul comunismului, cu un tip de regim (totalitar) care se instaurează şi se menţine prin teroare şi în care abuzul de putere se manifestă cel mai adesea tocmai prin lansarea de persecuţii abuzive şi arbitrare împotriva unor persoane sau grupuri. În arhivele comuniste există o serie întreagă de documente ce pot fi integrate categoriei textului-persecutor, texte redactate de persecutor (care poate fi o instituţie sau un ansamblu de instituţii), cu scopul de a lansa persecuţii şi de a le justifica.
Dosarul de securitate este prin excelenţă un text-persecutor, prin care o instituţie special creată (Securitate) îşi întemeiază şi legitimează acuzaţiile persecutorii, în numele cărora va lansa în cele din urmă acte de persecuţie (urmărire, arest, confiscarea averii, eliminarea din funcţii, condamnare pe viaţă, execuţie etc.) asupra unei victime inocente – a cărei vină există strict în sistemul de referinţă al persecutorului. O categorie aparte a textului-persecutor o constituie de exemplu listele de lucrări interzise, pentru stabilirea cărora a fost de asemenea înfiinţată o instituţie speciala. Victima nu este în acest caz doar autorul vizat în mod direct de persecutor, ci o constituie generaţiile care urmau să primească această viziune deformată despre propria lor cultură. […]
O definiţie în sens foarte larg a reeducării ar trebui să includă acest gen de intervenţie pe corpul viu al unei culturi (epurare, interzicere, excludere, etichetare) la nivelul opţiunilor fundamentale şi orientărilor de valoare pe care un agent (oricare ar fi el, guverne, responsabili politici sau educaţionali, mass-media) având putere (politică, economică, militară) intenţionează să o imprime generaţiilor viitoare.”
(Claudia Buruiană, Fenomenul „reeducării” din închisorile comuniste,
în Rost, nr. 29, 2005)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?