Exerciţiul 6 – Literatura în regimul comunist

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„În realitate, cenzura comunistă este una de tip nou, ca să folosim o expresie uzuală din lexicul marxist-leninist. Are câteva caracteristici pe care merită să le trecem rapid în revistă. Înainte de orice, se înfăptuieşte printr-o instituţie specializată a partidului-stat. La noi, instituţia ia fiinţă printr-un decret al Consiliului de Miniştri din 1949 sub titulatura Direcţia Generală a Tipăriturilor Statului.

E de notat că nici acum, nici mai târziu, indiferent de înfăţişare şi subordonare, instituţia nu poartă în nume cuvântul cenzură (ori un sinonim). Va funcţiona pe toată durata regimului comunist; paradoxal, şi după ce va fi desfiinţată de Ceausescu în 1977. De regulă, în istorie, procesele contra opiniei au căzut în competenţa justiţiei (eclesiastice, în Evul Mediu, militare, în timp de război, civile, în democraţiile moderne). Doar regimurile comuniste au inventat un aparat specializat… si, încă, în stare de o cenzură totală: aplicată asupra tuturor domeniilor, preventiv sau ulterior, în informaţie, creaţie etc, ca şi în difuzarea şi interpretarea lor, la toate nivelele, tematic, ideatic, stilistic, făcând din recomandare obligaţie, interzicând, amputând sau completând textele, exercitând cel mai complet şi eficient cu putinţă control asupra opiniei publice şi private. Nimic asemănător în toata istoria cenzurii. Cenzura comunistă a fost o veritabilă industrie de control, aşa-zisă, şi de manipulare a ideilor oamenilor.”  

(Nicolae Manolescu, Realismul socialist. Literatura nouă,

în Vatra, 9-10,2004)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.