Exerciţiul 40 – Maiorescu

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Peisajul de ansamblu al publicaţiilor româneşti literar-ştiinţifice, academice, umanitare şi populare se îmbogăţeşte cu zeci şi zeci de reviste (numai în perioada 1890-1900 apar peste o sută).

În acest divers context, este interesant de urmărit modul în care publicaţiile reprezentative au izbutit să-şi impună un program redacţional care să continue tradiţia progresistă a presei româneşti, să inoveze stilul publicistic şi limbajele lui prin noi formule şi genuri gazetăreşti şi să contribuie la elucidarea disputelor lingvistice şi literare cu privire la limbă şi la literatură.

Observăm mai întâi că direcţia nouă propusă de Titu Maiorescu în Convorbiri literare se confruntă, după 1880, cu alte „direcţii”, tendinţe şi orientări care se doreau distincte unele faţă de altele şi care au izvodit în preajma unor reviste cunoscute. […]

Stilul publicistic şi genurile gazetăreşti de la sfârşitul de secol (sec. al XlX-lea) ne atestă, în mod explicabil, anumite tendinţe care au contribuit la dezvoltarea presei literare. Se cultiva articolul polemic-politic, social, cultural, istoric, filosofic. Cronica literară, de teatru mai ales, dar şi cea de carte, cunoaşte prin Eminescu, Delavrancea şi Caragiale o amploare deosebită. Un gen frecvent este medalionul literar, prezent în mai toate revistele.”

(Victor Vişinescu, Valori lexicale şi stilistice în publicistica literară românească)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.