Exerciţiul 30– Perioada paşoptistă

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Adeseori, posteritatea este ingrată, iar formatorii de opinie, când nu sunt rătăciţi, par teleghidaţi. Desigur, receptarea operelor culturale, în general, şi a celor de artă, în special, cunoaşte o permanentă dinamică. Traiectoria este una ondulatorie, cu suişuri şi coborâşuri. Dar, valorile artistice şi culturale se află în raport cu destinatarii lor într-o relaţie complexă. O operă este asemeni unei ecuaţii ale cărei rezultate apar din jocul între o constantă şi o variabilă. Constanta este opera, variabila este destinatarul, contemplatorul, receptorul, o realitate practic infinită în succesiunea generaţiilor omeneşti. De aici rezultă, pe de o parte, convergenţa esenţială a tuturor asumărilor, dar şi variabilitatea lor fără de sfârşit.

În numele acestei invariante, ni se pare ca abandonarea în uitare a lui Alecu Russo este nedreaptă pentru el şi păgubitoare pentru noi. Pentru că, în cazul său, noi credem că ne aflăm în faţa uneia din cele mai înaintate şi fine conştiinţe de care sunt legate începuturile moderne ale literaturii române.

Deşi integrabil perfect în coordonatele tipologice ale generaţiei paşoptiste (profundă constiinţă civică, elevaţie a idealurilor, generozitate a dăruirii şi a faptei, sentiment al preursirii întru emanciparea neamului şi al vitregiei istorice cu handicapurile ei), scriitorul îşi particularizează existenţa şi opera, dezvăluind posterităţii o figură de excepţie.

Mai întâi, sub raport biografic, viaţa pare a-i fi hărăzită mai tuturor neprielniciilor. La 12 ani, rămâne orfan de mamă. În acelaşi an, tatăl îl trimite la studii în Elveţia, impunându-i o nouă despărţire. Se produce, astfel, nu doar o dubla ruptură (de mama intrată în nefiinţă şi de paradisul copilăriei pulverizat prin dezrădăcinare), ci şi o previzibilă suprapunere. Maica dispărută se topeşte în făptura ţării, iar înstrăinarea de meleagul natal devine suferinţă de orfelin.”

(Alexandru Melian, Polemici implicite)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  2. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  3. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.