Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
Domnilor!
Daţi-mi voie a vă espune aici un rapid tablou de provinţiile Dunărei locuite de români. Ca fiu al României, mă propun să vă slujesc de călăuz în primblarea ce voiţi a face prin acele ţărmuri depărtate şi aşa puţin cunoscute încă de Evropa occidentală.
Să trecem în grabă Ghermania, Galiţia şi Bucovina (provinţie mănoasă pe care Austria au despărţit-o de Moldova în 1775 şi au încorporat-o imperiului) şi să agiungem în acele locuri cărora locuitorii lor dau numele de România, şi pe care străinii le cheamă Provinţii Danubiene. Acum păşim Molniţa, pârâu ce slujeşte de hotar între Bucovina şi Moldova, şi iată-ne în sfârşit pe acest colţ de pământ atât de necunoscut, încât mulţi diplomaţi şi mulţi vestiţi învăţaţi l-au confundat când cu pământul Turchiei, când cu pământul Rosiei. Iată-ne într-o ţară cu totul nouă, dar unde vom avea plăcere a găsi o mulţime de cunoştinţi făcute de noi în cărţile Istoriei Române. […]
Evropa pare că nu vrea nici măcar să ţie socoteală de tot sângele vărsat în apărarea ei! Ce-i pasă Evropei de această ţară slăbită prin atâte războaie şi de atâte nenorociri! Ce-i pasă de naţionalitatea acelui popor român care vroieşte astăzi să se rădice din căderea sa, pentru ca să-şi ieie din nou postul ce Dumnezău însuşi i-au încredinţat! Acest popor, această ţară, merită oare de a trage luare-aminte a Occidentului? Veniţi cu mine, domnilor, ca să cercetăm împreună adevărul la izvorul său, şi sunt încredinţat că în sfârşit veţi zice: „Bună ţară! Bun popor!”
(Vasile Alecsandri, Românii şi poezia lor)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?