Exerciţiul 19 – Perioada paşoptistă

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„În Introducţie la Dacia literară, Kogălniceanu aşterne pe hârtie programul şi manifestul romantismului românesc. El este sincroniazat cu acela din Rusia, Spania, Portugalia şi din alte ţări, având acelaşi aspect, vădit, din capul locului, în pledoaria autorului pentru natura, folclorul, obiceiurile, istoria (cu exact un deceniu mai devreme şi Heliade-Rădulescu o recomanda ca izvor) şi limba naţională (înţelegând explicit că e vorba de românii din toate provinciile Daciei). Cine nu ştie pe de rost aceste cuvinte?

Istoria noastră are destule fapte eroice, frumoasele noastre ţări sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de pitoreşti şi poetice ca să putem găsi şi la noi sujeturi de scris fără să avem pentru aceasta trebuinţă să ne împrumutăm de la alte naţii.

Prima generaţie romantică nu se va abate cu o iotă de la acest program ideologic şi în primul rând Kogalniceanu însuşi, dând exemplul cuvenit în Un nou chip de a face curte, unde culege o oraţie de nuntă ţărănească şi prezintă cu simpatie ceremoniile respectivului eveniment.

Formula lăuntrică a romantismului nostru literar rămâne aceeaşi cel puţin până la Eminescu, unde ea se modifică în chip semnificativ, deşi nu până la nerecunoaştere, sub presiunea atât a minţii geniale a poetului, cât şi a noului context socio-cultural, tot mai victorian, al cărui lider de opinie devine Titu Maiorescu.”

(Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.