Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Puternicul Dumnezeu, cinstite, iubite cetitoriule, să-ţi dăruiască, după aceste cumplite vremi anilor noştri, cândva şi mai slobode veacuri, întru care, pe lângă alte trebi, să aibi vreme şi cu cetitul cărţilor a face iscusită zăbavă, că nu ieste alta şi mai frumoasă, şi mai de folos în toată viiaţa omului zăbavă decâtu cetitul cărţilor.
Cu cetitul cărţilor cunoaştem pe ziditoriul nostru, Dumnezeu, cu cetitul laudă îi facem pentru toate ale lui cătră noi bunătăţi, cu cetitul pentru greşalele noastre milostiv îl aflăm. Din Scriptură înţelegem minunate şi vecinice fapte puterii lui, facem fericită viiaţa, agonisim nemuritoriu nume. Sângur Mântuitoriul nostru, Domnul şi Dumnezeu Hristos, ne învaţă, zicându adecă: „Cercaţi Scripturile”. Scriptura departe lucruri de ochii noştri ne învaţă cu acele trecute vremi să pricepem cele viitoare. Citeşte cu sănătate aceasta a noastră cu dragoste osteneală.
De toate fericii şi daruri de la Dumnezeu voitoriu, Miron Costin, care am fost logofăt mare în Moldova.”
(Miron Costin, Opere alese. Letopiseţul Ţării Moldovei. De neamul moldovenilor)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?