Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Etnogeneza românilor apare astfel ca având trei componente fundamentale: substratul geto-dac; stratul roman; adstratul slav. Limba română este o limbă latină, structura gramaticală şi cea mai mare parte a fondului principal de cuvinte (60%) fiind de origine latină. Formarea poporului român a urmat aceleaşi faze ca şi etnogeneza italienilor, francezilor, spaniolilor şi portughezilor. Şi în cazul acestor popoare se întâlnesc cele trei componente de bază: substrat, strat şi adstrat. Astfel, de exemplu, la francezi, substratul este celto-galic, stratul roman, iar adstratul germanic (numele însuşi al poporului vine de la neamul germanic al francilor).
Aportul slav are o pondere însemnată în lexicul limbii române, dar el nu a afectat caracterul latin al acesteia. Sugestivă în această privinţă este statistica privind vocabularul poeziilor lui Mihai Eminescu, poetul nostru naţional (din cele 3607 de cuvinte „46,60% sunt de origine latină şi au o frecvenţă de 83%, pe când cuvintele de origine slavă, reprezentând18,81%, au o frecvenţă de 6,93%”. Al. Rosetti).
Odată cu încheierea etnogenezei românilor, în secolele Vlll-lX, apar şi primele menţiuni în sursele externe despre români. În aceste izvoare, ei sunt denumiţi vlahi, valahi, volohi, blachi, variante ale unui termen care, după ce a desemnat un trib celt, a fost folosit de vechii germani pentru a-i numi pe romani şi galii romanizaţi şi a sfârşit prin a fi folosit pentru a-i numi pe locuitorii Peninsulei Italice. Din lumea germană, el a trecut apoi în cea slavă, pentru a-i desemna pe romanici, iar de aici la bizantini, şi de la ei în alte zone etnico-culturale.”
(Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?