Naraţiunea

Prin naraţiune se înţelege relatarea unui fapt, a unui eveniment, a unei întâmplări sau a unei înşiruiri de fapte, evenimente, întâmplări, în mod gradat şi într-o manieră literară. Este specifică genului epic.

Din punct de vedere tematic, naraţiunea poate fi:

  • istorică: Alexandru Lăpuşneanul de C. Negruzzi, Fraţii Jderi de M. Sadoveanu.
  • fantastică: Lostriţa de V. Voiculescu, La ţigănci de M. Eliade.
  • satirică sau umoristică: D-l Goe, Vizită de I. L. Caragiale.
  • poetică: Groza de V. Alecsandri.

Din punctul de vedere al esteticii literare, naraţiunea se realizează în manieră:

  • romantică: Sărmanul Dionis de M. Eminescu.
  • realistă: Moara cu noroc de I. Slavici.
  • naturalistă: În vreme de război, La hanul lui Mânjoală de I. L. Caragiale

În funcţie de relaţia narator-naraţiune, se disting:

  • naraţiunea obiectivă (heterodiegetică), la persoana a III-a (verbe, pronume şi adjective pronominale), naratorul este omniscient, omniprezent.
  • naraţiunea subiectivă (homodiegetică), la persoana I (verbe, pronume şi adjective pronominale), naratorul poate fi personaj sau martor.
  • naraţiunea polifonică (mai multe voci), în care apare alternarea persoanei a III-a cu persoana I (viziunea obiectivă cu cea subiectivă).

Exerciţii:

Identifică şi prezintă, în minimum 50 de cuvinte, semnificaţiile textelor următoare, evidenţiind trăsături ale naraţiunii:

A.

Ion se uită lung la buzele ei subțiri care se mișcau ușor dezvelindu-i dinții cu strungulițe, albi ca laptele, și gingiile trandafirii de deasupra. Știa dânsul că Vasile Baciu e într-o ureche și că, de o apucă hăis, apoi hăis o ține să știe de bine că dă cu carul prin toate șanțurile. Dar tocmai aceasta îl întărâta și pe el.

Nu-i fusese dragă Ana și nici acum nu-și dădea seama bine dacă i-e dragă. Iubise pe Florica și, de câte ori o vedea sau își amintea de ea, simțea că tot o mai iubește. Purta în suflet râsul ei cald, buzele ei pline și umede, obrajii ei fragezi ca piersica, ochii ei albaștri ca cerul de primăvară. Dar Florica era mai săracă decât dânsul, iar Ana avea locuri și case și vite multe…

Îi asculta glasul plângător și-l cuprindea mila, în același timp însă se gândea la Florica. Apoi deodată tresări, o strânse la piept și, fără să rostească vreo vorbă, o sărută lung pe buze. Fata cuprinse cu brațele gâtul lui Ion, moleșită și aprinsă, și inima-i bătea atât de năvalnic, încât el o auzea.

(Liviu Rebreanu – Ion)

B.

Când privesc mult timp un punct fix pe perete mi se întâmplă câteodată să nu mai știu nici cine sunt, nici unde mă aflu. Simt atunci lipsa identității mele de departe ca și cum aș fi devenit, o clipă, o persoană cu totul străină. Acest personagiu abstract și persoana mea reală îmi dispută convingerea cu forțe egale.

În clipa următoare identitatea mea se regăsește, ca în acele vederi stereoscopice unde cele două imagini se separă uneori din eroare și numai când operatorul le pune la punct, suprapunându-le, dau deodată iluzia reliefului. Odaia îmi apare atunci de o prospețime ce n-a avut-o mai înainte. Ea revine la consistența ei anterioară, iar obiectele din ea se depun la locurile lor, așa cum într-o sticlă cu apă un bulgăr de pământ sfărâmat, se așază în straturi de elemente diferite, bine definite și de culori variate. Elementele odăii se stratifică în propriul lor contur și în coloritul vechii amintiri ce o am despre ele.

Senzația de depărtare și singurătate în momentele când persoana mea cotidiană s-a dizolvat în inconsistență, e diferită de orice alte senzații. Când durează mai mult, ea devine o frică, o spaimă de a nu mă putea regăsi niciodată, în depărtare, persistă din mine o siluetă nesigură, înconjurată de o mare luminozitate așa cum apar unele obiecte în ceață.

(Max Blecher – Întâmplări din irealitatea imediată)

C.

Pantazi porunci încă un rând de țuici. Dar voia bună ce ne urarăm, ciocnind, lipsea cu totul. Mă temui să nu adorm iar. În sala unde grosolana petrecere negustorească pornise să se înfierbânte – era într-o sâmbătă – masa noastră avea aerul unui ospăț de înmormântare.

Borșul cu smântână și ardei verde fu sorbit în tăcere. Niciunul din meseni nu ridica ochii din taler. Pirgu, îndeosebi, părea frământat de o mâhnire neagră. Aș fi deschis eu vorba dacă lăutarii n-ar fi început tocmai un vals care era una din slăbiciunile lui Pantazi, un vals domol, voluptos și trist, aproape funebru. În legănarea lui molatecă, pâlpâia, nostalgică și sumbră fără sfârșit, o patimă așa sfâșietoare că însăși plăcerea de a-l asculta era amestecată cu suferință. De îndată ce coardele încălușate porniseră să îngaime amara destăinuire, sub vraja adâncă a melodiei, întreaga sală amuțise. Tot mai învăluită, mai joasă, mai înceată, mărturisind duioșii și dezamăgiri, rătăciri și chinuri, remușcări și căințe, cântarea, înecată de dor, se îndepărta, se stingea, suspinând până la capăt, pierdută, o prea târzie și zadarnică chemare.

Pantazi își șterse ochii umezi.

– Ah! zise Pirgu lui Pașadia, făcându-și privirea galeșă și glasul dulceag. Ah! Cu valsul ăsta țin să te duc la lăcașul cel din urmă, cât mai curând; cred că n-ai să mă faci s-aștept mult încă această sărbătoare a tinerețelor mele. Ce frumos are să fie, ce frumos! Şi eu beat, cu nenea Pantazi, voi stoarce întristatei adunări lacrimi fierbinți luându-mi, în cuvinte mișcătoare, rămas bun de la în veci neuitatul meu prieten.

(Mateiu Caragiale – Craii de Curtea-Veche)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.