Stilul publicistic

Trăsături generale:

  • Este specific presei scrise şi audio-vizuale.
  • Specii: ştirea (scurtă şi dezvoltată), informaţia, interviul, reportajul, ancheta, anunţul publicitar, diferite tipuri de cronici (dramatică, de film, muzicală, sportivă etc.) sau de articole.
  • Limbajul este accesibil persoanelor cu o educaţie medie. Se pot utiliza cuvinte cu sens denotativ, însă nu este exclus nici sensul conotativ al termenilor, mai ales când presa îşi propune să emoţioneze sau să satirizeze un obicei sau o atitudine.
  • Presa prezintă informaţii de interes general.
  • Titlurile articolelor trebuie să atragă atenţia opiniei publice. De aceea, titlurile frapează şi se pot formula eliptic.
  • Scopul comunicării poate fi: informativ, emotiv, persuasiv etc. În regimurile totalitare, presa a fost folosită cu scop agitatoric şi/sau propagandistic.
  • Informaţia din presă este însoţită de imagini.
  • Există ziare şi reviste specializate pe domenii: gastronomie, modă, literatură, istorie, ştiinţă, tehnică etc. În acest caz, se poate vorbi de un amestec între stiluri: publicistic şi beletristic sau publicistic şi ştiinţific.

Exerciţii:

Alege un ziar sau o revistă de la chioşc şi citeşte articolele publicate.

  1. Cum a fost redactată? Ce observaţii poţi face?
  2. Identifică trăsături ale stilului publicistic.
  3. Care sunt temele abordate în revistă/ziar?
  4. Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, un articol care ţi-a atras atenţia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.