Este foarte cunoscut faptul că jocul se defineşte drept o activitate distractivă şi că reprezintă o modalitate de a-l învăţa pe copil să facă sau nu anumite lucruri încă de la o vârstă fragedă. Însă învăţarea prin joc nu se limitează la vârsta copilăriei şi la cadrul nonformal. În primii ani ai educaţiei şcolare, jocul continuă să fie printre strategiile învăţare preferate de învăţători.
Există şi jocuri care se adresează elevilor de gimanziu şi de liceu şi este normal acest lucru, deoarece copilul din noi nu moare niciodată. În plus, psihologii recomandă să nu dispară ludicul din viaţa nimănui, deoarece poate avea rol de destindere, dar şi de întreţinere a memoriei mecanice.
Jocurile de tip quiz pe teme istorice formează elevilor reprezentări atractive ale vieţii sociale, politice, mentale şi culturale dintr-o societate, într-un mod mult mai atractiv decât o face manualul şcolar. Acestea pot fi jucate în grup, la orele de istorie, în timpul activităţilor nonformale derulate în săptămâna altfel, în ateliere de lucru la şcolile de vară sau în tabere. Constituie o oportunitate de verificare a cunoştinţelor, dar şi de formare a unor deprinderi de învăţare, dacă i se cere jucătorului să ordoneze sau clasifice informaţia, dacă este pus să redacteze un text scurt sau un eseu structurat. Şi este normal să se întâmple asta, deoarece jocul este un creator de ordine până la urmă.
Quizurile au rolul de a fixa în memoria copilului o serie de repere şi de noţiuni care să-l ajute să înţeleagă fenomenul istoric. Informaţiile sunt concise şi suscită interesul pentru o epocă. În urma jocului, copilul poate fi incitat să afle mai multe şi să împărtăşească altora ceva din plăcerea învăţării prin descoperire.
Jucate individual, de persoane cu vârste care au trecut de mult de perioada şcolarităţii, quizurile au rolul de reamintire a unor cunoştinţe sau a unei perioade istorice ori şcolare. Constituie modalitatea de a fi în intimitatea fiinţei tale, de a dezvolta pasiuni uitate sau de a rămâne competitiv, deoarece acestea sunt prevăzute cu o carioca lavabilă şi, la finalul jocului, fiecare jucător îşi poate face un clasament: câte răspunsuri bune sunt.
La nivel psihomotor, quizurile ajută la menţinerea sănătăţii intelectuale, lărgeşte orizontul de cunoaştere, identificând valori ale unei civilizaţiei sau ale unor timpuri, exersând memoria, imaginaţia şi formarea unor convingeri.
Recomand quizurile şi în vacanţe. Constituie o oportunitate ca părinţii să se apropie de copii, să discute şi să descopere destinaţii de călătorie, de ce nu? Dacă nu aţi experimentat un quiz, nu pierdeţi ocazia de a descoperi istoria.
Jocurile Dacii, Romanii, Grecii, Aztecii, Mayaşii, Incaşii au apărut la Didactica Publishing House.