„O scrisoare pierdută” de Ion-Luca Caragiale

SPECIA LITERARĂ

Comedia este o specie a genului dramatic care stârneşte râsul prin surprinderea unor moravuri, a unor tipuri umane sau a unor situaţii cu final fericit. Specia este scrisă cu gândul de a fi reprezentată pe scenă.

FORMELE COMICULUI: de limbaj, de caracter, de situaţie, de moravuri, onomastic.

APARIŢIE

Reprezentată pe scenă în 1884, O scrisoare pierdută de Ion-Luca Caragiale este o comedie de moravuri în care sunt satirizate aspecte ale societăţii contemporane autorului, alegerile parlamentare din 1883.

TEMA

Aspecte din viaţa politică (lupta pentru putere, şantajul, corupţia, traficul de influenţă) şi de familie (triunghiul conjugal).

TITLUL

            Lupta pentru putere se dă printr-un şantaj politic. Titlul se referă la un aspect banal care poate agrava poziţia socială a unor persoane.

TIMPUL ŞI SPAŢIUL

Aceşti indici apar prezentaţi de autor: în capitala unui judeţ de munte, în zilele noastre. Faptul că sunt vag conturaţi arată că evenimente de acest tip se pot întâmpla oriunde şi oricând.

MOMENTELE SUBIECTULUI

  • Expoziţiunea. Actul I. Existenţa unui conflict între cele două partide politice din localitate.
  • Intriga. Actul I. Zoe pierde scrisoarea primită de la Tipătescu. Aceasta este găsită de Cetăţeanul turmentat de la care o ia Nae Caţavencu, adversarul politic al celor aflaţi la putere. Caţavencu ameninţă cu publicarea scrisorii în ziarul Răcnetul Carpaţilor.
  • Desfăşurarea acţiunii. Actul II. Farfuridi şi Brânzovenescu se tem de trădare. Tipătescu şi Zoe încearcă să obţină scrisoarea de la Caţavencu prin şantaj. Zaharia Trahanache începe să caute dovezi împotriva lui Caţavencu.
  • Punctul culminant. Actul III. Are loc adunarea electorală. Rostesc discursuri Farfuridi şi Caţavencu. Trahanche anunţă candidatura lui Dandanache. Participanţii se încaieră. Caţavencu pierde pălăria în căptuşeala căreia se află scrisoarea.
  • Deznodământul. Actul IV. Împăcarea celor două grupări. Caţavencu are revelaţia că poate urca pe scara socială prin femeie.

CONSTRUCŢIA PERSONAJELOR

Personajele sunt caractere clasice puternic individualizate:

  • Încornoratul – Zaharia Trahanache
  • Amorezul – Ştefan Tipătescu
  • Femeia cochetă – Zoe Trahanache
  • Alegătorii – Cetăţeanul turmentat
  • Demagogul politic – Nae Caţavencu
  • Ramolitul canalie – Agamemnon Dandanache
  • Servitorul umil – Ghiţă Pristanda

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.