SUBIECTUL I (50 de puncte)
Citeşte următorul fragment:
„Ne-am îmbarcat pe „România”. Pentru cinci zile, o familie care plutește. Destul de mult spațiu ca să scap de oameni și destul de puțin ca să-i întâlnești la nevoie. Plimbări între proră și pupă, mereu marea, aerul proaspăt, pescărușii care te întovărășesc neobosiți, oricât de departe ai fi. Dacă însă valurile se agită, stai cuminte înțepenit cu ceasurile pe o bancă la mijlocul vaporului, cu spaima ca să nu dai spectacole. Cunoști pe căpitan, pe ofițeri, pe telegrafist, pe marinari, pe toți pasagerii, și-i crezi absolut necesari ca să se completeze decorul. N-ai renunța la niciunul dintre ei. Ne simțim solidari.
Excursia din care fac parte se numește pretențios „Cercul tinerilor intelectuali”. Șeful, un student, face de la început impresie dubioasă. Nu spune nicio vorbă fără exagerare, se contrazice, promite inutil, minte și-și dă la fiecare moment cuvântul de onoare. Dar ce ne pasă deocamdată? Orice se va întâmpla, vaporul a plecat și din mers nu-l poate întoarce nimeni.
Sunt între noi oameni mai bătrâni, cu experiență, care ar putea vedea clar că va trebui să apară o catastrofă, dar cu toții sunt veseli, fericiți de cer și de apă. Glumesc, se recunosc, se împrietenesc parcă pentru toată viața. Studentul Lucian mă interpelează de la prima cunoștință cu „măi” și îmi spune pe nume. Ce delicii! Și ce ușor este să te înțelegi cu oameni! Și cum mi-e foame, nu mă jenez să rup puțină coajă din pâinea pe care Lucian o înghite, mestecând voinicește.
Printre noi și Of America. Of America este un domn care își menține tinerețea și nu l-am văzut o clipă fără să glumească. Știe toate șireteniile, scoate perfect banii din nas și din urechi, preface batista în ou și oul în batistă, și face experiențe fără încetare, în fața oricui. Am privit trucurile lui de o sută de ori și totuși nu m-am plictisit încă, căci sunt executate cu o perfectă jovialitate*. Astfel, Of America (i se spune așa, căci aceasta este exclamarea lui obicinuită, când săvârșește o șmecherie) reușește să se împrietenească imediat cu oricine și mereu îl vezi la câte un colț de vapor, înconjurat de un grup de necunoscuți. […] Ocupația lui? „Rentier și vagabond”! Are o casă și e ocupat să o închirieze de Sf. Gheorghe și Sf. Dumitru. Restul timpului se plimbă.
Constantinopolul… Spendidele perspective de-a lungul mării… Apoi, Pireul, înghesuit. Și, în sfârșit, Alexandria. Emoțiile toate întrerupte de formalitățile complicate ca să te cobori. Căci, după ce ai suportat drumul lung, te enervezi pentru că ești întârziat cu o oră. […] Alexandria, cu toate că n-are țărmul înfoiat ca Pireul sau Constantinopolul, face totuși impresia unui oraș imens, cu hoteluri luxoase înșirate de-a lungul mării pe o stradă de mai mulți kilometri, și între ele, cu dărnicie, palmieri.”
Anton Holban, (Spre Luxor, în volumul Opere)
*jovialitate – veselie, bună dispoziție
Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la textul dat.
1. Indică sensul din text al secvenței fără ȋncetare. 6 puncte
2. Menționează durata călătoriei cu vaporul, utilizând informaţiile din textul dat. 6 puncte
3. Precizează o caracteristică a oraşului Alexandria, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din text. 6 puncte
4. Explică motivul pentru care bărbatul poreclit Of America reuşeşte să-şi facă prieteni foarte uşor. 6 puncte
5. Prezintă, în 30 – 50 de cuvinte, atitudinea călătorilor vârstnici, aşa cum reiese din textul dat. 6 puncte
B. Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă, ȋntr-o călătorie, starea de spirit a unui turist este influențată sau nu de ceilalți pasageri, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Opere de Anton Holban, cât și la experiența personală sau culturală. 20 de puncte
În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:
– formularea unei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte
– utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), aşezarea în pagină, lizibilitatea. 6 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Comentează textul de mai jos, în minimum 50 de cuvinte, evidențiind relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.
Strofa 1
„Ţii minte-ntâia ploaie cum cădea,
cu fulgere, cu stele lungi în ea?
Arborii stăteau drept, intonând
imnul vieţei şi-n zarea foşnind,
Strofa 2
verde ca un codru lichid,
s-auzeau cerurile cum se-nchid, se deschid.
Strofa 3
Şi noi stăteam ca pomii în picioare.
„Nimic nu moare, mi-ai şoptit, nu moare…”
Strofa 4
Şi plantele creşteau, ne făceau semne,
ca nişte mâini, ca umbre neîmpăcate,
se străduiau spre viaţă să ne-ndemne
și iar cădeau în deznădejde toate.”
(Magda Isanos, Ţii minte-ntâia ploaie?)
Notă
Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuaţia – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinți particularităţi de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă sau lui Ioan Slavici.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;
-evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două episoade/secvenţe comentate;
– analiza a două elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ, semnificative pentru construcția personajului (de exemplu: acțiune, incipit, final, conflict, tehnici narative, modalităţi de caracterizare, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.).
Notă
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere. Pentru conţinutul eseului, vei primi 18 puncte (câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper). Pentru redactarea eseului, vei primi 12 puncte (existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; abilități de analiză și de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; așezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.