Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„În ceea ce priveşte relaţia autor-narator-personaj, esenţială în orice naraţiune, putem spune că în naraţiunea memorialistică autorul încheie un pact autobiografic şi un pact istoric; el îşi scrie viaţa după cum o trăieşte şi, din această pricină, viziunea scriitorului poate schimba sensul faptelor trăite. […] Apoi, sinceritatea, adevărul sunt noţiuni care trăiesc independent de naraţiune şi de puterea ei de a da imaginea verosimilă a unei vieţi în istorie.
Al doilea element (naratorul) are, aparent, mai puţine libertăţi decât naratorul din proza de ficţiune. El operează cu date controlabile şi povesteşte o viaţă trăită, nu imaginată. Îşi ia, cu toate acestea, libertatea de a povesti istoria din punctul său de vedere şi face portretele pe care le crede de cuviinţă. […] Cititorul, îndepărtat în timp de faptele narate, primeşte şi judecă totul în funcţie de ceea ce am putea numi imaginaţia adevărului în istorie.
Mai interesant în memorialistică este personajul ei, cel despre care se vorbeşte. O caracteristică a lui ar ţine de faptul că el nu vine singur, cum s-a zis, în naraţiune: vine mereu însoţit de evenimente, de întâmplări din afara existenţei lui, vine, pe scurt, însoţit de istorie. De modul în care prezintă faptele istoriei depinde credibilitatea lui ca martor şi credibilitatea lui ca personaj într-o naraţiune care vrea să pună istoria într-o poveste şi, cum am zis, să transforme o viaţă într-un destin. Citind multe cărţi de memorii, am ajuns la convingerea că memoriile nu sunt niciodată modeste. Ele propun implicit sau explicit o morală de viaţă şi un model de existenţă. Nu trebuie crezuţi cei care ne spun că nu vor să fîe decât „notarii umili ai istoriei”. Când se apucă să scrie, ambiţiile, ispitele îi copleşesc.”
(Eugen Simion, Pactul cu istoria)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?