Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„O linişte imensă, suspectă, emană din întreaga poezie modernistă în acest secol neliniştit. Astăzi, caracterul dictatorial al văzului cu tot ce implică el (renunţarea la umanism, la comunicare, la plăcerea lecturii, la căldura şi catifelarea vocii) a căpătat proporţiile unui dezastru. Poezia a rămas fara public, iar poetul a ajuns să nu se mai poată exprima pe sine însuşi în propriul său text, să produca lucruri straine de persoana sa reală. Din poemele unui modernist, chiar remarcabile estetic, nu putem şti cine este de fapt acel poet, cum trăieşte, ce gândeşte despre viaţă. Frângerea punţii dintre text şi referent, salutară la sfârşitul secolului trecut, a devenit azi insuportabilă. Nu se mai poate respira în nişte tipare poetice care pierd denotatul într-o pulbere de conotaţii. Rimbaud a scris în „Alchimia verbului” că, prin dereglarea tuturor simţurilor, reuşea sincer să vadă în loc de o fabrică nişte turnuri de minaret. Astăzi, poeţii de pretutindeni se străduiesc să vadă fabrica şi nu mai reuşesc să vadă decât turnurile cu semilună.
[…] …trebuie să devenim conştienţi de fundătura în care modernismul a adus poezia. Şi mai ales de greutatea imensă de a vedea, la ora actuală, un alt drum, regenerator, în poezie. Pentru că reflexele vizuale ne-au intrat în sânge, pentru că întreaga critică literară este azi un debuşeu al modernismului. Poate ca poemele care vor fi considerate peste ani capodopere ale postmodernismului românesc (numesc aşa nimic altceva decât miraculoasa, ipotetica regenerare despre care vorbeam) există deja, trecute complet cu vederea nu numai de critică şi public, dar până şi de autorii înşişi.”
(Mircea Cărtărescu, Cuvinte împotriva maşinii de scris)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?