Exerciţiul 11 – Literatura în regimul comunist

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„De la un mai vechi scheci al lui Toma Caragiu, s-a popularizat termenul de „şopârlă”, în sensul unei întâmplari sau situaţii banale, povestite cu un aer aparent nevinovat, dar care, datorită ambiguitaţii create prin mijloace artistice, dă naştere unor subînţelesuri subversive”. În condiţiile tot mai severe ale cenzurii comuniste, „şopârlele” se „strecurau” cu dibăcie în spectacole, având grijă să nu fie observate de autorităţi, în schimb publicul să le guste din plin. Şi astfel, într-o sală plină-ochi de tineri, Alexandru Andrieş cânta câte o melodie al cărei text exprimă satisfacţia autorului: „Aseară la Telejurnal/Am văzut caşcaval!”. Sau dilema miliţianului dacă trebuie sau nu să aresteze un bolnav de pneumonie: „Se dă puşcărie/Pentru pneumonie?”. Pe o temă în stil blues autentic, interpretată la muzicuţă, acelaşi Andrieş surprindea prin intercalarea unui text scurt şi percutant, compus exclusiv din sintagma „Fabrici şi uzine/Ce oraş frumos!”, repetat stupid, obsedant şi inutil. Se potrivea ca nuca-n perete…

Maestră în mânuirea „şopârlelor” era Stela Popescu împreună cu Alexandru Arşinel care, în spectacole de estradă, cu complicitatea publicului, transformau un text ” cuminte ” într-un fel de ” lasă că ştim noi despre ce e vorba… ” [..-.]

În zona textelor acestea, subversive, a acţionat şi grupul „Divertis”. Existau diverse scheciuri pe această latură de spectacol. Şi spectacole, destul de restrânse. Unele erau oprite. Se dădeau [autorităţilor] textele înainte, spre a fi citite, dar uneori nu observai „şopârla”. Dau un exemplu. Zicea unul „S-a oprit curentul”. Şi altul răspundea, „S-ar putea să fie de la tablou ” şi privea spre un anume tablou (al lui Ceauşescu) aflat pe scenă.”

(Anii ’80. Mărturii orale)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.