Exerciţiul 8 – Literatura în regimul comunist

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Ce este mai greu de suportat pentru cei care au trăit nemijlocit trecutul comunist este un fel de cinism, de răceală în studierea acelei epoci, văzute astăzi ca o perioadă interesantă şi ofertantă ca obiect de studiu. Acest tip de atitudine câştigă din ce în ce mai mult teren. Pentru că, dincolo de frustrări, orgolii, nedreptăţi, literatura scrisă în comunism, în acest sistem infernal şi nenorocit, care a distrus talente şi a produs drame de neînchipuit, devine tot mai mult o provocare academică, un teritoriu interesant pentru exotismul şi stranietatea lui. Nici nu e de mirare că majoritatea tezelor de doctorat recente se ocupă exact de acest interval istoric.

Oricât ar părea de cinic, literatura română scrisă în comunism este cea mai incitantă, dificilă şi complicată literatură scrisă vreodată în spaţiul românesc, tocmai prin amestecul incredibil de morală şi estetică, de idei literare şi ideologie politică, de compromis şi rezistenţă, de reuşită şi ratare. Dilema om – operă devine ridicolă în cazul acestei perioade. Într-o epocă în care intruziunea politicului în viaţa oamenilor mergea până la controlul naşterilor, ascultarea discuţiilor din familie sau urmărirea celor mai neînsemnate mişcări, a discuta literatură independent de mediul în care a fost creată este o întreprindere naivă.

O întreprindere pe care, de altfel, unii o practică şi o recomandă, vorbind cu indiferenţă despre compromisuri şi turnători şi cu evlavie despre valoarea perenă a operelor. Atenţie însă: de multe ori, nu naivitatea e cea care naşte asemenea ridicole ipocrizii critice, ci dorinţa interesată de monumentalizare, de grandios şi de camuflare a compromisului, de continuitate a unor ierarhii create artificial.”

(Luminiţa Marcu, Faţă în faţă cu literatura scrisă în comunism)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.