Exerciţiul 39 – Eminescu

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Gazetăria eminesciană impresionează prin forţa cu care reuşeşte să îmbine – într-un aliaj original – trăsături ale fazei romantic-generoase a începuturilor cu habitudinile curente şi îndătinate ale ziaristului modern. Căci, se ştie, pentru mulţi dintre scriitorii paşoptişti, actul publicistic avea o funcţie ocazională şi oricum subordonată unei imediateţi pragmatice, fără a mai pune la socoteală – în afara excepţiilor cunoscute – un anume amatorism, o agitaţie de suprafaţă, potrivit dorinţei de a face câte ceva din toate […].

Articolele eminesciene se impun însă prin înaltul lor profesionalism, poetul practicând gazetăria ca pe o autentică meserie, cu toate prerogativele de rigoare. Se cere a se adăuga că, ştiind să facă faţă prozaicei şi istovitoarei munci de galeră a ziarismului cotidian, el nu cedează spiritului de rutină şi de convenţionalism, ridicând pagina tiparită la înălţimea unor probleme de constiinţă, păstrând nealterată vechea funcţie sacerdotală a cuvântului scris.

Studiul modelului pe care-1 oferă Eminescu este cu atât mai instructiv, cu cât se constituie într-o perioadă când a încetat devălmăşia dintre genuri, când fiecare domeniu tinde să-şi impună, cu străşnicie, statutul specific, opunându-se imixtiunilor altor activităţi. Dacă aceasta e adevărat, într-o formulare generală, cu atât mai mult apare în cazul antitezei – exagerată de atâţia – dintre poezie şi gazetărie.

Ne amintim de simbolul utilizat de Titu Maiorescu, cu statuia de marmură care priveşte surâzătoare, de la înălţimea augustă a veşniciei artei, la zgomotoasa agitare a oamenilor în politică, deci, în efemer. Iată însă că Eminescu, fără a trăda cu nimic legile eterne ale creaţiei, în acelaşi timp, trăieşte, cu incandescenţă, cele mai „prozaice” probleme ale actualităţii, dar de care depindea destinul ţării. Explicaţia o cunoaştem, ţine de situarea pe poziţiile tărănimii, clasa fundamentală a naţiunii. Această platformă spirituală îl ajută să nu rămână prizonierul orizontului strict al atelierului său de creaţie, să aibă preocupări mai ample, menite să cuprindă viaţa trecută şi prezentă a poporului.”

(Al. Oprea, Studiu introductiv la Mihai Eminescu,

Opere, IX, Publicistica 1870-1877)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  3. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  4. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.