Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Principele Carol [n.n. viitorul rege Carol al II-lea] ajunge, în 1912, să susţină un bacalaureat nemaiîntâlnit până atunci în România.
O comisie specială, formată din profesorii care-l pregătiseră înainte, a fost însărcinată de Carol I să-l verifice pentru acordarea certificatului de absolvire. În Arhiva Casei Regale s-au păstrat toate documentele acestui examen curios: lucrările scrise ale celui examinat; procesul-verbal privind desfăşurarea examenului. […] Examenul – pe care Carol I îl dorea complet şi amănunţit, conform procesului-verbal – va avea loc pe 26-29 iunie 1912, la Castelul Peleş din Sinaia, unde comisia s-a deplasat de la Bucureşti. Urmau a fi probe de Limba latină, Matematică, Fizico-naturale, Limba franceză, o dizertaţiune, Limba germană, probe orale şi ex tempore din Filozofie şi Istorie. Felul cum a decurs examenul este prezentat pe larg.
Au participat: Carol I, care a prezidat, principele moştenitor Ferdinand şi soţia sa Maria, fraţii şi surorile celui examinat.
Comisia propunea candidatului mai multe subiecte, din care acesta îşi alegea unul. La Limba română a ales Principalele calităţi ale operei lui Caragiale; la Filozofie şi Istorie, din cele 20 de subiecte, a luat Politica Rusiei în Orientul Europei până la 1774. Notele obţinute: Limba română – 9; Matematici – 8,50; Franceză – 9; Ştiinte fizico-naturale – 9; Germană – 8,50; Latină – 7; disertaţia la Istorie -10; Filozofie – 10; Media generală – 8,81. Calificativul Admis.”
(Petre Ţurlea, Bacalaureat la castel, în revista Historia)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?