Exerciţiul 1 – Şcoala

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Principele Carol [n.n. viitorul rege Carol al II-lea] ajunge, în 1912, să susţină un bacalaureat nemaiîntâlnit până atunci în România.

O comisie specială, formată din profesorii care-l pregătiseră înainte, a fost însărcinată de Carol I să-l verifice pentru acordarea certificatului de absolvire. În Arhiva Casei Regale s-au păstrat toate documentele acestui examen curios: lucrările scrise ale celui examinat; procesul-verbal privind desfăşurarea examenului. […] Examenul – pe care Carol I îl dorea complet şi amănunţit, conform procesului-verbal – va avea loc pe 26-29 iunie 1912, la Castelul Peleş din Sinaia, unde comisia s-a deplasat de la Bucureşti. Urmau a fi probe de Limba latină, Matematică, Fizico-naturale, Limba franceză, o dizertaţiune, Limba germană, probe orale şi ex tempore din Filozofie şi Istorie.  Felul cum a decurs examenul este prezentat pe larg.

Au participat: Carol I, care a prezidat, principele moştenitor Ferdinand şi soţia sa Maria, fraţii şi surorile celui examinat.

Comisia propunea candidatului mai multe subiecte, din care acesta îşi alegea unul. La Limba română a ales Principalele calităţi ale operei lui Caragiale; la Filozofie şi Istorie, din cele 20 de subiecte, a luat Politica Rusiei în Orientul Europei până la 1774. Notele obţinute: Limba română – 9; Matematici – 8,50; Franceză – 9; Ştiinte fizico-naturale – 9; Germană – 8,50; Latină – 7; disertaţia la Istorie -10; Filozofie – 10; Media generală – 8,81. Calificativul Admis.”

(Petre Ţurlea, Bacalaureat la castel, în revista Historia)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.