Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„ACTUL I, Scena 3
Chiriţa, Guliţă, Şarl, Safta, Ion. (Ion vine alergând dintre culisele din dreapta. Ceilalţi ies din casă şi se cobor în cerdac.)
GULIŢĂ: Cine mă cheamă?… Nineaca!
SAFTA: Ce este?… Ce este?
ŞARL: Qui diable?… Ah, madame!…*
ION: Aud, cucoana… Iaca ia…
CHIRIŢA: Da’veniţi azi de mă coborâţi de pe cal… Ce, Doamne iartă-mă!… Aţi adormit cu toţii?
(Ion se pune dinaintea calului şi-1 apucă de zăbale ca să-1 ţie. Ceilalţi se adună împrejurul Chiriţei.)
GULIŢĂ: Ba nu, nineaca… dar învăţam Telemac* cu monsiu dascălu. […]
CHIRIŢA: Quel bonheur! Gugulea nineacăi!… Auzi ce spune monsiu Şarlî?… Zâce că ai să vorbeşti franţuzăşte ca apa… N’est-ce pas, monsieur Charles, qu’ii parlera comme l ‘eau?
ŞARL: Comme?… Ah, oui, oui… vous dites comme ga en moldave… Oui… oui.
CHIRIŢA: Da’ ian să-i fac eu un examen… Guliţă, spune nineacăi, cum să cheamă frantuzăşte furculiţa?
GULIŢĂ: Furculision.
CHIRIŢA: Frumos… Dar friptura?
GULIŢĂ: Fripturision.
CHIRIŢA: Prea frumos… Dar învârtita? t
GULIŢĂ: Învârtision.
CHIRIŢA: Bravo… Guliţă!… Bravo, Guguliţă!… (îl sărută.)
ŞARL (în parte, furios): Gogomanition, va!…”
(Vasile Alecsandri, Chiriţa în provinţie)
*Qui diable?… Ah madame! (fr.)‘- Cine dracu?… Ah, doamnă!
*Telemac, întâmplarile lui Telemac, fiul lui Ulise – poem epic în proză al scriitorului francez Fenelon
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?