Exerciţiul 25– Perioada paşoptistă

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„ACTUL I, Scena 3

Chiriţa, Guliţă, Şarl, Safta, Ion. (Ion vine alergând dintre culisele din dreapta. Ceilalţi ies din casă şi se cobor în cerdac.)

GULIŢĂ: Cine mă cheamă?… Nineaca!

SAFTA: Ce este?… Ce este?

ŞARL: Qui diable?… Ah, madame!…*

ION: Aud, cucoana… Iaca ia…

CHIRIŢA: Da’veniţi azi de mă coborâţi de pe cal… Ce, Doamne iartă-mă!… Aţi adormit cu toţii?

(Ion se pune dinaintea calului şi-1 apucă de zăbale ca să-1 ţie. Ceilalţi se adună împrejurul Chiriţei.)

GULIŢĂ: Ba nu, nineaca… dar învăţam Telemac* cu monsiu dascălu. […]

CHIRIŢA: Quel bonheur! Gugulea nineacăi!… Auzi ce spune monsiu Şarlî?… Zâce că ai să vorbeşti franţuzăşte ca apa… N’est-ce pas, monsieur Charles, qu’ii parlera comme l ‘eau?

ŞARL: Comme?… Ah, oui, oui… vous dites comme ga en moldave… Oui… oui.

CHIRIŢA: Da’ ian să-i fac eu un examen… Guliţă, spune nineacăi, cum să cheamă frantuzăşte furculiţa?

GULIŢĂ: Furculision.

CHIRIŢA: Frumos… Dar friptura?

GULIŢĂ: Fripturision.

CHIRIŢA: Prea frumos… Dar învârtita?        t

GULIŢĂ: Învârtision.

CHIRIŢA: Bravo… Guliţă!… Bravo, Guguliţă!… (îl sărută.)

ŞARL (în parte, furios): Gogomanition, va!…”

(Vasile Alecsandri, Chiriţa în provinţie)

*Qui diable?… Ah madame! (fr.)‘- Cine dracu?… Ah, doamnă!

*Telemac, întâmplarile lui Telemac, fiul lui Ulise – poem epic în proză al scriitorului francez Fenelon

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  2. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  3. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.