Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Ghergani, ghenarie 1881
Iubite amice,
Îţi aduci aminte de întâia noastră întâlnire? Sunt acum vreo 45 de ani, la Paris, cam pe la anul 1835. Cinci sau şase români munteni din Valahia, cum se zicea pe-atunci, locuiam în rue St. Hyacinthe cu Niculae Cantacuzino-Paşcanu şi cu Iancu Filipescu-Vulpache.
Voi, alţi atâţia români moldoveni, între cari şi fostul domn Alecu Cuza, locuiaţi cu un profesor anume Furnarache în rue Notre-Dame des Champs.
Într-o duminecă, micele noastre cârduri se întâlniră pe Quai Voltaire şi noi şi voi mergeam tot spre Champs Elysees. Mentorii noştri se opriră un minut la vorbă. Nu ştiu cum, nici în ce fel, dar ne-am pomenit deodată amestecaţi şi braţ la braţ un muntean c-un moldovean; vorbeam fiecare limbagiul provinciei noastre şi ne înţelegeam, parc-am fi vorbit aceeaşi limbă. Ce revelaţiune! Dintr-acel moment nu am mai fost nici munteni, nici moldoveni. Eram toţi români […]
Câte lucruri s-au petrecut de atunci pe lume şi mai ales într-acest colţişor de pământ, care poartă astăzi numele de România, pe care pe atunci nimeni nu-l cunoştea în străinătate nici de nume macar! Puteam să strigăm cât ne-ar fi luat gura ca suntem români, strănepoţi de-ai lui Traian, că nimeni nu ne credea, nu ne asculta, nu ne înţelegea; surda le ziceam că noi eram valahi şi că voi eraţi moldoveni; ni se răspundea: „Va să zică sunteţi muscali? Sunteţi turci?” şi prin urmare hotărau că eram greci, de vreme ce eram schismatici şi ne închinam la răsărit.”
(Ion Ghica, Scrisori către Vasile Alecsandri)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?