Citeşte cu atenţie textul de mai jos:
„Problema esenţială pentru Grigore Ureche este neîndoielnic aceea de a-şi scrie cronica în româneşte. În secolul al XVII-lea, româna se afla faţă de slavonă în acelaşi raport în care s-au aflat faţă de latină romana rustica, adica italiana comună, în duecento, theodiscus sau germana populară cu începere din secolul al VIII-lea sau le roman, franceza populară, în secolul al IX-lea. A scrie în limba vulgară şi nu în aceea cultă nu reprezintă pentru cronicar doar o inovaţie, cu imense consecinţe de ordin practic […], ci şi o mare dificultate în sine.
A scrie cel dintâi în limba în care vorbesc de când lumea ai tăi şi tu însuţi înseamnă a trece un prag important. Trebuiau create o sintaxă şi o topică specific scripturale, precum şi reglat un vocabular care nu se poate rezuma la acela religios (singurul având, după Coresi, tradiţie scrisă), pretinzând termeni administrativi, juridici, militari care nu sunt prezenţi neapărat în vorbire, dar existau incipient în actele de cancelarie şi în scrisorile oficiale.
În sfârşit, procedeele înseşi cerute de stilul istoriografic nu au precedente româneşti la jumătatea secolului al XVII-lea. Aşezând alături portretul lui Hanibal din Titus Livius şi acela al lui Ştefan cel Mare din Ureche, Pompiliu Constantinescu a atras atenţia asupra împrumutării de către cronicar atât a „canoanelor retorice” clasice, cât şi a unor elemente concrete de psihologie (vărsator de sânge nevinovat, neleneş, la războaie meşter).”
(Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române, I)
Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:
- Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
- Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
- Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
- Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
- Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?