Exerciţiul 17 – Perioada paşoptistă

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„În istorie, nu există miracole, ci, din când în când, întâmplări minunate; există, câteodată în viaţa popoarelor clipe privilegiate când, într-o singură generaţie, destinul adună mai multe schimbări decât în câteva veacuri de toropeală.

Aşa s-a întâmplat la noi cu bărbaţii născuţi, să spunem între 1800 şi 1830, şi pe care-i putem numi „generaţia de la 1848”. Erau doar o mână de oameni, însă luptau ca mânaţi de o credinţă neţărmurită în destinele ţării lor. Au zvârlit ca pe nişte vechituri, obiceiurile, instituţiile, până şi vocabularul, impuse de o putere străină. Au sorbit cu nesaţ din izvoarele culturii apusene; au adoptat instituţii noi, au înnoit limba, au creat pe de-a-ntregul o literatură de valoare universală, au început în linişte, un proces democratic, într-un ritm nemaicunoscut de vreo altă ţară din Europa; au fixat, pentru generaţii, cu îndrăzneală şi realism, marile obiective politice ale neamului şi au determinat Europa să ţină seamă de ele. Ei au făcut toate acestea. Au făcut chiar mai mult: au făurit România.”

(Neagu Djuvara, Între Orient şi Occident.

Ţările române la începutul epocii modeme)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.