Exerciţiul 14 – Literatura paşoptistă

Citeşte cu atenţie textul de mai jos:

„Pe când uitasem că suntem români şi că avem şi noi o limbă, pe când ne lipseau şi cărţi şi tipografie; pe când toată lumea se aruncase în dosii ca babele în căţei şi motani, căci la şcoala publică se învaţă numai greceşte; când, în sfârşit, literatura română era la darea sufletului, câţiva boieri, ruginiţi în românism, neputându-se deprinde cu frumoasele ziceri, şedeau trişti şi jăleau perderea limbii. […] Tot însă mai rămăsese o şcoală pre care aceşti buni bătrâni o priveau ca singur azilul prigonitei limbi, şcoala unde se învăţa încă româneşte, aproape de Iaşi, în monastirea Socola.

Tatăl meu era unul din românii aceştia.

Într-o zi, venind de la şcoală, l-am găsit cu o mare carte dinainte.

-Ceteşti-mi, îmi zise, o viaţa d-a sfinţilor din cartea aceasta.

-Iartă-mă, părinte, eu nu pot ceti româneşte.

-Cum! Apoi dar ce înveţi tu?

-Elineşte, am răspuns păunindu-mă.

-Poate să fie frumoase acele ce spui tu, zise tatăl meu, dar e ruşine să nu ştii limba ta. Mâne vei veni cu mine la Socola, unde este examen. Voi vorbi pentru tine cu dascălul, care e un om preînvăţat. […]

-Boieri şi cucoane, zicea el, am avut cinste a arăta că limba noastra, pre care toţi socot că o ştiu, dar nime nu o ştie cumsecade, nu este fără gramatică, fără sintaxis şi fără ortografie. […]

Ce făceam eu în vremea aceasta? Eu rămăsesem încremenit, cu ochii holbaţi, cu gura căscată, căci nu înţelegeam nimic, eu care mă ţineam că ştiu ceva! […]

Am alergat la biblioteca tatălui meu, care era într-o ladă mare, purure deschisă, în coridor; şi luând Istoria românilor de Petru Maior, ajutat de abecedarul urgisit, în puţine ceasuri am învăţat a ceti.”

(Costache Negruzzi, Amintiri de juneţe, Cum am învăţat româneşte)

Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat:

  1. Ce se poate deduce din text despre emiţătorul mesajului (atitudine, perspectivă, intenţii)?
  2. Ce tip de text este acesta (argumentativ, descriptiv, epistolar, informativ, memorialistic, narativ etc.)? Argumentează-ţi răspunsul.
  3. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
  4. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Menţionează două caracteristici formale sau de conţinut.
  5. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.