Funcţiile comunicării

Roman Jakobson a stabilit şase funcţii ale comunicării care coexistă şi a căror importanţă diferă după scopul comunicării.

Funcţia emotivă – emiţătorul

Această funcţie evidenţiază starea afectivă sau reacţia emiţătorului într-o situaţie anume şi se exprimă prin o serie de mărci lingvistice: interjecţii, forme verbale, expresii, epitete sau mijloace stilistice.

Funcţia conativă – receptorul

Se referă la efectul de convingere pe care mesajul trebuie să-l transmită receptorului care trebuie să aibă un anumit comportament. O marcă lingvistică este modul imperativ:

Descrie, în minimum 50 de cuvinte, o scenă văzută pe stradă care te-a impresionat.

Funcţia poetică – mesajul

Se referă la forma mesajului, nu la conţinutul comunicării. Mesajul poate fi transmis în formă scrisă (bilet, scrisoare), dar şi printr-un obiect simbolic.

Funcţia referenţială – contextul

Referirea se face la obiectul comunicării (despre ce se vorbeşte) şi la contextul în care are loc transmiterea mesajului.

Funcţia metalingvistică – codul

Atrage atenţia asupra codului folosit în comunicare, adică a explicaţiilor, a tonului sau a gesturilor ce indică sensul comunicării.

Funcţia fatică – canalul

Se referă la stabilirea şi menţinerea contactului dintre emiţător şi receptor, care poate fi realizată prin formule de salut, gesturi, privire, mişcări ale capului sau ale ochilor etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.