Nuvela este o specie a genului epic, mai amplă decât schiţa şi mai scurtă decât romanul, cu un singur fir narativ, care înfăţişează un episod din viaţa unui personaj.
Trăsături:
- Acţiunea este plasată şi spaţiu şi timp, organizată în jurul unui protagonist, prezentat din punct de vedere psihologic.
- Mediul în care acţionează personajele este bine definit.
- Intriga este construită mai mult pe conturarea unui portret decât pe acţiune.
Clasificare:
a) în funcţie de curentul literar:
- romantică: Sărmanul Dionis de M. Eminescu.
- realistă: Moara cu noroc de Ioan Slavici.
- naturalistă: În vreme de război de I. L. Caragiale.
b) după modul de construcţie al subiectului:
- istorică: Alexandru Lăpuşneanul de C. Negruzzi.
- psihologică: O făclie de Paşte de I. L. Caragiale.
- fantastică: La ţigănci de Mircea Eliade.
- umoristică: Călătorului îi şade bine cu drumul de I. Al. Brătescu-Voineşti.
Exerciţiu: Propune o altă operă, pentru fiecare criteriu enunţat mai sus.
Despre nuvelă:
Alexandru Lăpuşneanul poate contribui întrucâtva şi la definiţia nuvelei în general. Cea mai curentă şi adoptată, cel puţin în practică, de mulţi scriitori, pretutindeni, e şi cea mai comodă: nuvela e un roman scurt, precum romanul e o nuvelă lungă. Dicţionarele sunt mai explicite: nuvela e o compoziţie literară puţin întinsă, ceva între povestire şi roman. Alexandru Lăpuşneanul dovedeşte că nuvela trebuie să înfăţişeze un sector al unei lumi şi, ca atare, să urmeze în mic legile romaului în privinţa compoziţiei şi a zugrăvirii oamenilor şi a vieţii.
Într-adevăr, numai dacă nuvela e un mic roman, se pot pretinde anumite însuşiri care asigură durabilitatea. O povestire interesează prin darul povestitorului de a înfăţişa întâmplări variate în culori vii, indiferent de firul povestirii care se înnoadă şi se desnoadă după trebuinţă. Dimpotrivă, nuvela, dacă nu creează oameni vii în cadrul unei întâmplări, adică dacă nu reconstituie un colţ de viaţă – nu mai e nuvelă. În povestire, povestitorul e mereu prezent, în nuvelă se ascunde cât poate.
(Liviu Rebreanu)
Exerciţiu: Care este tema textului? Identifică în text idei, argumente, fapte, opinii cu privire la tema textului.